Laos’ta bir dağ mağarasının içinde bulunan bir diş, yaklaşık 50.000 yıl önce ortadan kaybolan eski bir insan kolu olan Denisovalıların en büyük bilimsel gizemlerinden birini çözdü.

Denisovalı dişlerinin ve parmak kemiklerinin ilk keşfedildiği 2010 yılından bu yana, DNA testleri esrarengiz homininlerin bugün Avustralya ve Pasifik’te yaşayan insanların ataları arasında olduğunu ortaya çıkardı.

Ancak bilim adamları, kıt kalıntıları yalnızca Sibirya ve Tibet’te bulunan Denisovalıların, Avustralya’ya ulaşmadan önce Afrika’dan Güneydoğu Asya’ya kadar doğuya yayılan insan grubuyla nasıl çiftleşebildiklerini anlamıyorlar. , Yeni Gine ve Pasifik’teki diğer adalar.

Şimdi, Salı günü Nature Communications dergisinde yayınlanan Laos’ta bir kızın azı dişinin keşfi, Denisovalıları on binlerce yıl sonra Güneydoğu Asya’ya gelen modern insanların yoluna koyuyor.

Illinois Üniversitesi’nden paleoantropolog ve yeni çalışmanın ortak yazarı Laura Shackelford, “Denisovanların burada olması gerektiğini biliyorduk” dedi. “Bu bölgede onların varlığına dair somut kanıtlara sahip olmak güzel.”

Dr. Shackelford, 2008 yılında kuzey Laos’taki Annamite Dağları’na yapılan bir keşif gezisinde Fransız ve Laoslu meslektaşlarından oluşan bir ekibe katıldı ve o zamandan beri fosilleri kazıyorlar. Dağları delen birçok mağaradan birinde, yaklaşık 75.000 yıl öncesine ait insan kafatası parçalarını ortaya çıkardılar ve bu da onları Güneydoğu Asya’daki modern insanların en eski kanıtı haline getirdi.

Araştırmacıların 2018 tarla sezonunun sonunda, yakındaki bir köyden çocuklar Dr. Shackelford ve meslektaşlarına kemik içeren başka bir mağaradan bahsettiler. Laoslu meslektaşları, mağaranın kobralar için favori bir yer olduğu konusunda onu uyardı, ancak o, içeri girmenin riske değer olduğuna karar verdi.

Illinois Üniversitesi’nde paleoantropolog olan Laura Shackelford ve Kopenhag Üniversitesi’nden Fabrice Demeter bir çalışmanın ortak yazarlarıydı. Laos mağarasında buldukları dişle ilgili. Kredi… A. Zachwieja

Mağaracılık uzmanlarından oluşan bir ekip önce alanı araştırdı ve sonra Dr. Shackelford dolaba girdi. Çocukların kemik bulduğunu iddia ettiği büyüklükte bir boşluk. Mağaranın tabanına baktığında hiçbir şey görmedi.

“Ama sonra el fenerimi açtım ve yukarı baktım,” diye hatırladı. “Tüm görebildiğin, bu mağaranın duvarlarına ve tavanına gömülü kemikler ve dişlerdi. Onlar sadece bir şekilde her yerdeydiler. ”

Dr. Shackelford ve meslektaşları, Kobra Mağarası adını verdikleri yeni mağarada (hiç bir yılanla karşılaşmamalarına rağmen) tam zamanlı çalışmaya başladılar. Duvarlardan futbol topu büyüklüğünde taşlar yonttular ve onları hafif bir asitle ıslattılar. Kaya yavaş yavaş parçalanarak daha sert fosilleri geride bıraktı.

Yakından incelendiğinde, fosillerin çoğunun, domuz, geyik ve cüce filler gibi soyu tükenmiş memelilere ait kemikler olduğu ortaya çıktı. Kemiklerdeki kemirme izleri, hepsinin Kobra Mağarası’nda nasıl bir karmaşaya dönüştüklerini ortaya çıkardı: Kirpiler muhtemelen onları oraya taşıdı ve dişlerini bilemek için kemikleri çiğnedi.

Kemirilen kemikleri inceleyen bilim adamları bir sürpriz buldular: insan çocuğunun dişine benzeyen bir azı dişi. Ancak azı dişinin bazı özellikleri, onun tam olarak insan olmadığını gösteriyordu. Dr. Shackelford, “Çok şaşırdık ve çok heyecanlandık” dedi.

Jeologlar dişin yaşını belirlemek için mağara duvarını incelediklerinde daha da sevindiler. Dişin kendisi analiz etmek için çok küçüktü, ancak araştırmacılar yakınlarda düzenli bir hızla bozulan radyoaktif elementler içeren fosiller ve mineraller buldular. Araştırmacılar, bu elementleri ölçerek dişin 164.000 ila 131.000 yaşında olduğunu tahmin ettiler.

Başka bir deyişle, Kobra Mağarası dişi, Dr. Shackelford ve meslektaşlarının bölgede bulduğu en eski modern insanın yaklaşık iki katı yaşında. Dişin büyük yaşı, modern insanın soyu tükenmiş bir akrabasına ait olduğunu ima etti. Fakat hangisi?

Araştırmacılar, kuzey Laos’taki P’ou Loi Dağı’ndaki bir mağarada Denisovalı dişini keşfettiler. Kredi… F. Demeter

İnsanlığın soyu, yaklaşık altı milyon yıl önce Afrika’daki şempanzelerin atalarından ayrıldı. Sonraki dört milyon yıl içinde, dik, büyük beyinli et yiyicilere dönüştüler. Bu noktada bazı akrabalar Afrika’dan Avrupa ve Asya’ya taşınmaya başladı. Homo erectus adı verilen bir tür, Endonezya’ya kadar doğuya yayıldı.

Fosillerden ve antik DNA’dan elde edilen kanıtlar, başka bir erken insan dalgasının Afrika’dan daha sonra seyahat ettiğini gösteriyor. Nüfus Avrupa ve Asya’ya yayıldıkça, yaklaşık yarım milyon yıl önce bölündü. Batı nüfusu Neandertaller oldu ve doğu nüfusu Denisovalılar oldu.

Paleoantropologlar Neandertal fosillerini ilk olarak 1800’lerin ortalarında Almanya ve Belçika’da keşfettiler ve o zamandan beri grubun Avrupa, Orta Doğu ve Sibirya’daki yelpazesini belirleyen çok sayıda kemik buldular. Fosiller, Neandertalleri tıknaz, çenesiz insanlar olarak ortaya çıkardı. Aletler ve diğer kalıntılar, akıllarına bir bakış attı: Hem gergedanları hem de yunusları takip edebilen usta avcılardı. Ölü ve biçimli kolyelerini kartal pençelerinden gömdüler.

Neandertal fosillerindeki DNA da onları yaşayan insanlarla ilişkilendirdi. Modern insan ataları Afrika’dan ayrıldıktan kısa bir süre sonra, Orta Doğu’da Neandertallerle karşılaştılar ve onlarla çiftleştiler – muhtemelen birkaç kez.

Bilim adamları, Denisovalıların eski göçünü yeniden inşa etmekte çok daha zor zamanlar geçirdiler. Yıllarca bu eski insanları sevdikleri tek yer Sibirya’daki Denisova Mağarası oldu. Birkaç bin mil ötedeki Avustralya, Yeni Gine ve yakın adalardaki insanların nasıl Denisovan DNA’sına sahip olabildiğini anlamak zordu.

Sibirya’dan alınan Denisova örnekleri birkaç diş ve parmak kemiğiyle sınırlıydı. Neyse ki, bilim adamları bu örneklerde bol miktarda DNA buldular ve hatta Denisovalı DNA’sını mağara tabanındaki kirden çıkardılar.

Şimdiye kadar toplanan kanıtlar, Denisovalıların mağarayı 300.000 yıl önce işgal ettiğini ve yaklaşık 50.000 yıl öncesine kadar çevredeki bölgede yaşadıklarını gösteriyor. Ayrıca mağarada taş aletler bırakmışlar.

Sibirya’daki Denisova Mağarası, Denisovalıların ilk fosillerini ve DNA’sını verdi. Kredi… Bence Viola/Toronto Üniversitesi, Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü, Associated Press aracılığıyla

Denisovalıların yüz binlerce yıl dayandığı düşünüldüğünde, bilim adamları Denisovan fosillerini başka yerlerde bulacaklarından emindiler. 2019’da bunun böyle olduğu kanıtlandı. Çinli araştırmacılar, Tibet mağarasında 160.000 yıllık bir çene keşfettiklerini ve dişleri Sibirya bölgesinde bulunanlarla uyuştuğunu duyurdular. Sibirya’nın 1.400 mil güneyindeki Tibet’teki bu keşif, bilinen Denisovalı yelpazesini büyük ölçüde genişletti.

Çene ayrıca Denisovalıların kendileri hakkında birkaç ipucu daha sağladı. Birincisi, çene ve dişlerin oranları, futbolcular gibi uzun ve sağlam yapılı olabileceklerini ima etti. Tibet platosunun zorlu ortamında hayatta kalabilmek için havadaki düşük oksijene ve soğuk havaya dayanmak zorunda kalacaklardı.

Yine de, Tibet’teki Denisovalıları Güneydoğu Asya’daki modern insan atalarından yaklaşık 1.100 mil ayırabilir ve bilim adamlarını iki grubun nasıl iç içe geçmiş olabileceğini merak etmeye bırakabilirdi.

Laos’taki Kobra Mağarası’nda bulunan dişi inceleyen Dr. Shackelford ve meslektaşları, dişin Denisovalılardan, Neandertallerden, Homo erectus’tan veya başka bilinmeyen insan türlerinden gelip gelmediğini bilmiyorlardı. Son dört yıldır, ipucu için dişi analiz ediyorlar.

Başlangıçta, bunun antik DNA içereceğini umuyorlardı. Ancak bunu öğrenmek için dişin bir kısmını yok etmeden önce, Kopenhag Üniversitesi’ndeki meslektaşlarına Kobra Mağarası duvarının aynı örneğinden bulunan diğer memeli fosillerini incelemelerini istediler. Bu örneklerde DNA olmadığı için DNA’ya bakmamaya karar verdiler.

Ancak azı dişinin minesinde protein parçaları aradıklarında daha şanslıydılar. Parçaların kimyasal yapısı yalnızca modern insanların, Neandertallerin ve Denisovalıların dişlerinde bulundu, ancak diğer memelilerin dişlerinde bulunmadı.

Ne yazık ki, protein bileşimi her üç hominin grubunda da aynıdır ve araştırmacıları moların hangisinden geldiğini söyleyemez.

Fosilleşmiş dişler ve kemikler, birçoğu kirpiler tarafından kemirilen Kobra Mağarası’nın tavanına gömüldü. Kredi… F. Demeter

Ancak genç dişin minesinin sunabileceği bir bilgi daha vardı: Bir kıza aitti. Sadece erkekler tarafından taşınan Y kromozomundaki bir gen tarafından kodlanan spesifik bir mine proteininden yoksundu.

Bilim adamları, azı dişinin yüzeyinin ve iç kısmının yüksek çözünürlüklü bir taramasını yaparak, onun ince anatomik yapısını yaşayan ve soyu tükenmiş insanlardan alınan 400’den fazla azı dişiyle karşılaştırmalarını sağladı. Bu dişlerden Kobra Mağarası örneği, Tibet’ten Denisovalıların çenesine yerleştirilmiş bir azı dişine en çok benziyordu.

New York Üniversitesi’nde Tibet çenesini inceleyen ancak yeni çalışmaya dahil olmayan paleoantropolog Shara Bailey, bu sonucun doğru olduğunu söyledi. “Analizlere yüzde 100 katılıyorum” dedi.

Dr. Bailey, bazı insanların tek bir dişin Paleolitik sahibi hakkında nasıl bu kadar çok şey ortaya çıkarabildiğini merak edebileceğini kabul etti. Ancak dişlerin sivri uçları ve çıkıntıları karmaşık manzaralardır ve bu manzaraların şekli büyük ölçüde genler tarafından belirlenir ve dişleri evrim hakkında zengin bir bilgi hazinesi yapar.

“Dişler paleoantropolojinin gizli kahramanlarıdır” dedi Dr. Bailey.

Laos’ta Denisovalıların keşfi, onların binlerce yıl sonra Güneydoğu Asya’ya gelen modern insanlarla çiftleşmek için tam da olmaları gereken yerde olduklarını gösteriyor.

Dr. Bailey ve Dr. Shackelford, daha fazla Denisovalı fosilinin başka yerlerde keşfedilmeyi beklediği konusunda anlaştılar. Son araştırmalar, örneğin, Doğu Asyalılarda, atalarının ayrı bir melezleme yoluyla edinmiş olabileceği, küçük bir miktar Denisova DNA’sı buldu. Ve Çin ve Tayvan’da zaten keşfedilen bazı eski dişler, şimdi yeni bir görünümü garanti eden bir Denisova şekline sahip gibi görünüyor.

Ancak Toronto Üniversitesi’nden paleoantropolog olan ve araştırmaya dahil olmayan Bence Viola, Kobra Mağarası dişinin kendisinin Denisovalılar hakkında bazı yeni ipuçları sağladığını söyledi.

“Bu adamlar yoğun kar örtüsü ve çok düşük kış sıcaklıkları ile aynı zamanda nemli tropik ortamlarla başa çıkabildiler” dedi. “Denisovalılar çok uyumluydu – muhtemelen Neandertallerden daha fazla. Sonunda modern insanlara en çok benziyorlardı. ”

The New York Times haberinden çevrildi ve haberleştirildi.