BELGRAD, Sırbistan — Covid-19 2020 baharında Doğu Avrupa’ya ulaştığında, Sırp bir gazeteci ciddi bir maske ve diğer koruyucu ekipman sıkıntısı olduğunu bildirdi. Hızla tutuklandı, penceresiz bir hücreye atıldı ve paniği kışkırtmakla suçlandı.

Gazeteci Ana Laliç çabucak serbest bırakıldı ve hatta Sırbistan’ın otoriter cumhurbaşkanı Aleksandar Vucic’in eski tarz baskısına karşı küçük bir zafer gibi görünen bir şekilde hükümetten kamuoyu önünde özür diledi.

Ancak daha sonra Bayan Laliç, Sırbistan’ın Macaristan ve diğer devletler tarafından desteklenen taktikleri benimsemesiyle giderek artan bir şekilde Bay Vucic ve müttefiklerinin kontrolü altına giren ülkenin haber medyasının çoğu tarafından haftalarca bir hain olarak karalandı. Avrupa’nın eski komünist doğu sınırı.

“Bütün ulus için bir halk düşmanı oldum” diye hatırladı.

Sırbistan, 1990’larda Slobodan Miloseviç yönetiminde olduğu gibi artık eleştirel gazetecileri hapse atmıyor veya öldürmüyor. Artık onların güvenilirliklerini yok etmeye ve çok az kişinin raporlarını görmesini sağlamaya çalışıyor.

Eleştirel seslerin kısılması, Bay Vucic’e ve ayrıca Avustralya’daki vize sorunları Sırp ulusuna karşı dayanılmaz bir hakaret olarak gösterilen, ülkenin en tanınmış sporcusu tenis yıldızı Novak Djokovic’e büyük ölçüde yardımcı oldu. Bağımsız haber medyasının geriye kalan birkaç kuruluşu çoğunlukla onu destekliyor ancak daha dengeli bir yaklaşım benimsiyor.

Ana Laliç, Sırp gazeteci, geçen ay Belgrad’da. Koronavirüse karşı kullanılabilecek ciddi bir maske ve diğer koruyucu ekipman sıkıntısı bildirdikten sonra 2020’de tutuklandı. Kredi. . . The New York Times için Marko Risovic

Bölge genelinde, kuzeyde Polonya’dan güneyde Sırbistan’a kadar Doğu Avrupa, çoğunlukla kaba kuvvetten kaçınan, ancak eleştirel seslere erişimi kısıtlamak ve halkı eğlendirmek için daha nazik ancak etkili araçlar kullanan yeni sansür biçimleri için verimli bir zemin haline geldi. görüş – ve dolayısıyla seçimler – iktidardakilerin lehine.

Bağımsız bir izleme grubu olan Birodi’nin yönetici direktörü Zoran Gavriloviç’e göre, televizyon Bay Vucic’i desteklemek için o kadar önyargılı hale geldi ki, Sırbistan “medyanın fikirleri ve seçimleri ne kadar belirlediğini görmek için büyük bir sosyolojik deney haline geldi. ”

İsveçli bir araştırma grubu olan V-Dem Enstitüsü’nün geçen yıl “küresel bir otokratikleşme dalgası” olarak nitelendirdiği şeyin öncüsü olan Sırbistan ve Macaristan, medya kontrolünün işe yarayıp yaramadığını test edecek oylar için Nisan ayında genel seçimler yapacak.

Sırp televizyonunda yayınlanan haber raporlarına ilişkin yakın tarihli bir Birodi anketi, Eylül ayından itibaren üç aylık bir süre boyunca, ana muhalefet için üç saate kıyasla, Bay Vucic’e yüzde 87’si olumlu olmak üzere 44 saatten fazla yayın verildiğini ortaya koydu. Yüzde 83’ü olumsuz olan parti.

Sırbistan Cumhurbaşkanı Aleksandar Vucic’i tasvir eden bir ilan panosu, şehri ziyareti öncesinde Aralık ayında Nis’teki bir binaya asıldı. Kredi. . . Sasa Djordjevic/Agence France-Presse — Getty Images

Bayan Vucic’in olumsuz haberlerinin neredeyse tamamı, Bayan Lalic’in Covid-19 raporlarını yayınlayan bağımsız bir haber kanalı N1’de çıktı. Ancak N1 —Sırp Genişbant veya SBB—’ye ev sahipliği yapan kablo sağlayıcısı ile devlet kontrolündeki telekomünikasyon şirketi Telekom Srbija arasında pazar payı için amansız bir savaş yaşanıyor.

Telekom Srbija kısa süre önce, SBB’nin İngiliz futbolu yayın haklarını onlar için yüzde 700 daha fazla ödemeyi teklif ederek SBB’den aldığında, birçok kişinin SBB’yi tüketiciler için daha az çekici hale getirmek için haksız bir çaba olarak gördüğü bir hamle yaptı.

Telekom Srbija’nın altı sezon için yaklaşık 700 milyon dolarlık teklifi, yalnızca yedi milyon nüfuslu bir ülke için astronomik bir miktar ve çok daha büyük bir pazar olan Rusya’daki bir medya şirketinin her sezon Premier Lig’e ödemeyi kabul ettiğinin yaklaşık dört katı. yayın hakları.

SBB’nin CEO’su Milija Zekoviç bir röportajda, “Kârı gerçekten umursamayan bir rakibiniz varsa rekabet etmek çok zordur.” Dedi.

N1 kablolu haber kanalının Belgrad’daki ofisleri. N1 ve daha küçük bir kanal olan Nova S, Sırbistan’da muhalif politikacılara düzenli yayın süresi veren tek televizyon kanalı. Kredi. . . The New York Times için Marko Risovic

Telekom Srbija, yöneticilerini yoruma açık bırakmayı reddetti, ancak kamu açıklamalarında şirket, İngiliz futboluna ve başka yerlere yaptığı yatırımların siyasetten değil ticari kaygılardan kaynaklandığını açıkladı.

SBB’nin ana şirketi United Group’un başkanı Dragan Solak, Londra’daki bir röportajda “Hedefleri SBB’yi öldürmek” dedi. “Balkanlarda” diye ekledi, “kanayan bir köpekbalığı olmak istemezsiniz. ”

Oyunda kalmaya hevesli olan Bay Solak, bu ay kontrol ettiği özel bir yatırım şirketinin İngiltere Premier Ligi futbol takımı Southampton FC’yi satın aldığını duyurdu. Ligin yayın hakları devlet kontrolündeki rakibinde kalacak, ancak onlar için ödemeyi kabul ettiği büyük meblağın bir kısmı şimdi Bay Solak’a geçecek.

Hükümete bağlı kişiler, sözde tarafsız kamu yayıncısı RTS de dahil olmak üzere Sırbistan’ın beş ana ücretsiz televizyon kanalını yönetiyor. Sırbistan’da muhalefete yayın süresi veren ve Bay Vucic’in menkıbe haberlerinden kaçınan tek televizyon kanalı, Bay Solak’ın CNN’e bağlı kablolu haber kanalı N1 ve onun TV Nova’sı.

Onlar olmadan, Bay Solak, Sırbistan’ın “Kuzey Kore gibi karanlık çağlara gireceğini söyledi. ”

Telekom Srbija, SBB’nin daha önce ödediğinden yüzde 700 daha fazlasını ödemeyi teklif ederek İngiliz futbolu yayınlama haklarını kısa süre önce SBB’den aldı. Kredi. . . The New York Times için Marko Risovic

İsveç araştırma grubu V-Dem Enstitüsü’nün şu anda Sırbistan, Polonya ve Macaristan’ı “yargıya yönelik saldırılar ve medya üzerindeki kısıtlamaları” gerekçe göstererek “en fazla otokratikleşen ilk 10 ülke” arasında sıralamasıyla bölge genelinde eleştirel medyaya ayrılan alan daralıyor. medya ve sivil toplum. Freedom House şimdi Sırbistan’ı “kısmen özgür” olarak sınıflandırıyor. ”

Her ülkede, komünist dönemde eleştirel sesleri susturmanın başlıca araçları olan güvenlik güçleri, bu rolün yerini, haber medyası üzerinde karşı konulmaz bir baskı uygulayan devlet kontrolündeki ve devlete bağlı şirketler aldı.

Polonya’nın iktidar partisi Law and Justice, ülkenin kamu yayıncısı TVP’yi bir propaganda borusuna dönüştürürken, devlete ait bir petrol şirketi bir dizi bölgesel gazeteyi devraldı, ancak bazı ulusal basılı yayınlar hala düzenli olarak saldırıya geçiyor. Devlet.

Aralık ayında Hukuk ve Adalet, Amerika’nın sahip olduğu tek bağımsız televizyon haber kanalı olan TVN24’ü devre dışı bırakacak bir yasa çıkardı, ancak Polonya cumhurbaşkanı, Washington’u yabancılaştırmaktan endişe ederek tasarıyı veto etti.

Macaristan daha da ileri gitti ve yüzlerce haber kaynağını Başbakan Viktor Orban’ın müttefikleri tarafından kontrol edilen bir holding şirketinde topladı. Ulusal erişime sahip tek bir televizyon istasyonu Sayın Orban’ı eleştiriyor ve mali açıdan onun hükümetinden bağımsız.

Sayın Orban’ın önceden bölünmüş siyasi rakipleri, Nisan ayında yapılacak seçimlerle mücadele etmek için birleşik bir cephe oluşturdular, ancak medyadaki baskısını sarsmakta başarısız oldular.

SBB’nin CEO’su Milija Zekoviç, “Kârı gerçekten umursamayan bir rakibiniz varsa rekabet etmek çok zor” dedi. Kredi. . . The New York Times için Marko Risovic

Bağımsız bir haber ajansının kurucusu ve editörü Zoran Sekuliç, Sırbistan’da eleştirel sesler için medya alanının şimdiye kadar daraldığını söyledi, “Doğrudan ve dolaylı kontrol düzeyi, Bayındırlık döneminde 1990’lardaki gibidir”. Vucic’in enformasyon bakanı olarak görev yaptığı Miloseviç.

Bay Sekuliç, gazetecilerin artık öldürülmediğini, ancak kontrol sisteminin varlığını sürdürdüğünü, yalnızca kaba kuvvet olmadan yaltaklanan yayınları sağlamak için “yükseltilmiş ve iyileştirilmiş” olduğunu ekledi.

United Group geçen yıl nispeten muhalefet dostu bir gazeteye başladığında, Sırbistan’da ona dokunmaya istekli bir matbaa bulamadı. Gazete komşu Hırvatistan’da basılıyor ve Sırbistan’a gönderiliyor.

Sırbistan’ın ana muhalefet partisinin lideri ve eski bir medya yöneticisi olan Dragan Djilas, Vucic’in Sırbistan’ın ana televizyon kanallarında saatlerce kesintisiz konuşabilmesine rağmen, muhalefet politikacılarının çoğunlukla yalnızca saldırı hedefi olarak göründüğünden şikayet etti. “Sessiz bir filmdeki bir oyuncu gibiyim” dedi.

Bazen konuşmasına izin veren tek kanal olan N1, başkent Belgrad’da geniş çapta izleniyor, ancak belediye başkanlarının Bay Vucic’in partisine üye olduğu birçok kasaba ve şehirde engelleniyor. Kanala ev sahipliği yapan kablo şirketi Belgrad’da bile hükümetle yakın bağları olan müteahhitler tarafından inşa edilen yeni konut projelerine girmekte sorun yaşıyor. Şirket, örneğin Belgrad yakınlarındaki güvenlik görevlileri için yapım aşamasında olan devasa bir yeni konut alanının SBB’nin kablosunu döşemeyi reddettiğini söyledi.

Sırbistan Bağımsız Gazeteciler Derneği başkanı Zeljko Bodroziç, hükümet yanlısı kanalların izleyicilerinin “paralel bir evrende yaşadığını” söyledi. Vucic’in cinsel içerikli realite şovlarını ve uzun açıklamalarını yayınlayan en popüler ulusal kanal olan TV Pink gibi kanallar, “sadece beyin yıkamayın, insanları aptallaştırın. ”

Şirket, Belgrad yakınlarında güvenlik görevlileri için yapım aşamasında olan yeni bir konut alanının SBB’nin kablosunu döşemeyi reddettiğini söyledi. Kredi. . . The New York Times için Marko Risovic

Avrupa Birliği ve ABD, Bay Vucic’i medya çoğulculuğundan yoksun olduğu için defalarca azarladı, ancak Sırbistan’ın Rusya’yı kucaklamasını veya komşu Bosna’da huzursuzluk yaratmasını engellemek için çok zorlamadı.

Bu, Bay Vucic’e, Belgrad’daki Araştırma, Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik Merkezi’nden sorumlu program direktörü Rasa Nedeljkov’un “tüm sisteminin iskeleti” olarak tanımladığı medya kontrolünü genişletmek için büyük ölçüde serbest bir el verdi. “Bazı açılardan, diye ekledi, Sırbistan’ın eleştirel medya için alanı, “tam kontrole sahip olmayı gerçekten umursamayan” ve çeşitli bölgesel yayınları el değmeden bırakan Bay Miloseviç’in yönetiminde olduğundan daha küçük.

“Vucic şimdi Miloseviç’in bu hatasından ders alıyor,” dedi Bay Nedeljkov. Bay Vucic ve müttefikleri, Bay Nedeljkov ekledi, “farklı olan hiçbir şeye müsamaha göstermiyorlar. ”

Bu ay Belgrad. Kredi. . . The New York Times için Marko Risovic

Bir zamanlar güçlü bağımsız sesler yavaş yavaş tercih edildi. Örneğin, 1990’ların Balkan Savaşları sırasında Bay Miloseviç’i düzenli olarak eleştiren B92 radyo istasyonu, şimdi Bay Vucic’in bir destekçisine ait ve çoğunlukla hükümet hattını papağan yapıyor.

Bay Vucic’i üzen gazeteciler ve diğerleri, yetkililere sadık tabloid gazetelerin zehirli saldırılarına maruz kalıyor. Örneğin, United Group başkanı Bay Solak, “Sırbistan’ın en büyük dolandırıcısı”, ülkeyi “uyuz gibi” kemiren bir dolandırıcı ve Sırbistan’ın yabancı düşmanları için çalışan bir hain olarak suçlandı.

Güvenlik endişeleri nedeniyle Sırbistan dışında yaşayan Solak, sürekli taciz hedefi haline geldiğini ve saldırıya uğramadığı zaman “arkadaşlarım beni arayıp soruyorlar: Ne oldu? İyi misin?”

New York Times haberinden çevrildi ve haberleştirildi.

%d blogcu bunu beğendi: